Jag slutar aldrig att förvånas över den manliga hjärnan…
Skrivet av: Trollpackan // Kategori: Babbel, Fundringar och reaktionerDet verkar som att PP,Piratpartiet, kan få två mandat i EU-parlamentet. Valet gick ju bra för dem, bättre än för sossarna och moderaterna. Nu tänker de satsa på Riksdagsvalet nästa år, och målet är en vågmästarroll. De tänker inte bredda sin politik, utan de tänker vara ett ”smalparti”, men vill få med sig Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt, som då får stå för vård, skola, omsorg, skatter och allt annat som som hör politiken till. Själva vill de bara ha koll på fildelningen tydligen…fri fildelning åt alla?! PP kommer att stödja den som de blir allierad med helhjärtat i alla frågor…inte så noga för dem alltså. Hmm…undras om det är så klokt? Kanske går ihop med vilket parti som helst om de nu inte bryr sig om politikens innehåll? Kanske går ihop med Sverigedemokraterna till och med?*ryser*
Det är ju bra att ha en åsikt även i andra frågor, och en politik för att nå dit, om man ska sitta i riksdagen. Eller vad säger ni? Inte bara vända kappan efter vinden, och hålla med än den ena och än den andre. Rött eller blått spelar ingen roll för dem tydligen, och det kan ju bli deras fall.
Det är tydligen ett parti som mest unga män röstar på, och många av dem valde tydligen PP istället för Sverigedemokraterna, om man nu ska tro på det som står i tidningarna och talas om på nyheterna på TV. Hmm…hur tänker de då? Internet och fri fildelning eller främlingsfientlighet? Hmm…
Jag slutar aldrig att förvånas över den manliga hjärnan…
Andra bloggar om PP.
tisdag 9 juni 2009 kl. 09:05
”- Nej, deras väljargrupper lappar inte över varandra. SDs största väljargrupp är enligt undersökningar mellan 40-49 år och Piratpartiet har lockat de yngsta väljarna.”
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=708&news_item=3765
tisdag 9 juni 2009 kl. 09:10
Jag upphör aldrig att förvånas över den kvinnliga hjärnan, hur den tror att allt som står i tidningen måste vara sant, att PP skulle ha tagit röster främst från SD är ett rent prasselmediapåstående som vi pirater ställer oss oerhört frågande inför eftersom vi ända från början har varit tydliga med att just rasism är något som vi tar kraftigt avstånd ifrån och att SD är det parti som vi absolut INTE kan tänka oss att samarbeta med. Gammelmedia kör med guilt-by-association – och kommer att göra så så länge det finns kvinnliga hjärnor som din som går på det…
tisdag 9 juni 2009 kl. 09:19
Jag slutar aldrig förvånas över människor som har åsikter utan att ha en endaste aning om vad PP står för.
tisdag 9 juni 2009 kl. 09:41
En av de saker PP har sagt, och gång på gång tvingas upprepa, är att de inte kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna, just för att PPs och SDs ideologier är diametralt motsatta.
Att övertygade sverigedemokrater skulle välja att rösta på Piratpartiet verkar otroligt, enligt min ringa mening. Sverigedemokraternas största skräck verkar vara att Piratpartiet får härja fritt och inte kasta ut utlänningar hur som helst, om man läser sverigedemokratbloggar som nämner Piratpartiet.
En teori jag sett går ut på att Sverigedemokraterna förr fått ”proteströster” mot de etablerade partierna, men att det nu finns ett trevligare parti att proteströsta på. Inte vet jag.
Sen är den fria fildelningen inte stort mer än en konsekvens av att PP vill verka för att samma lagar ska gälla på Internet som ”på stan”, men det ger inte lika snygga rubriker att skriva det.
tisdag 9 juni 2009 kl. 09:59
Nej, det handlar inte primärt om fildelning utan om att få behålla sitt privatliv i fred (att posten inte ska få öppna brev är självklart, men att man ska få göra det på internet är inte självklart..)
Samt några frågor till som är extremt viktiga för mänsklighetens fortlevnad skulle jag säga (förlåt om det låter högtravande…)
När det gäller sammanblandningen med SD så är de så långt ifrån PP man kan komma. De är ju typ bakåtsträvande och inte direkt öppna för nya idéer, medans PP själva existens är framtiden. Det är därför PP vill man ska få ”bygga vidare” på idéer istället för att stänga in dem som patentlagstiftningen numera används till.
Att samla kunskap är första steget till visdom, men att dela med sig av kunskap är första steget till en civilisation.
Vad händer då när man förbjuder folk att dela med sig och bygga vidare på kunskap?
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:10
Hej, läs gärna det här så får du en tydligare bild av vad Piratpartiet står för.
http://www.piratpartiet.se/principer
Läs speciellt:
”Demokrati och medborgerliga rättigheter och friheter”
Om du läser här så ser du att demografin för Piratpartiets väljare är unga människor i åldern 18-30, medan Sverigedemokraternas främst är människor i ålder 40-49 år:
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=708&news_item=3765
Däremot så kan Piratpartiet ha stulit en del av medieuppmärksamheten vilket kan ha drabbat bland annat Sverigedemokraterna.
Dessutom så har flera inom Piratpartiet uttalat sig negativt mot Sverigedemokraterna och det hot de utgör mot det öppna samhället.
Piratpartiet har också väldigt många intelligenta kvinnliga medlemmar och bloggare.
Här är några:
http://www.annatroberg.com/
http://calandrella.wordpress.com/
http://stenskott.wordpress.com/author/teirdez/
http://opassande.se/
Om du läser så inser du att Piratpartiet är så mycket mer än ”fildelning”.
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:11
Piratpartiet vill inte alls bara ”ha koll på fildelningen”. Partiprogrammet berör mycket större frågor än något så futtigt som det. Det handlar om frågor som andra partier inte lägger någon vikt vid; att motverka korporativism och stärka demokratin, att motverka ändamålsförskjutningar när det gäller övervakning av medborgare, allas rätt till att kommunicera ostört med varandra, med mera. Läs gärna partiprogrammet.
Övriga partier har en fungerande politik inom andra områden, men ingen har det inom de områden som Piratpartiet bryr sig om. Därför behövs 4% pirater i riksdagen, för att ta hand om de här frågorna, som är grundläggande för att vi ska kunna ha ett demokratiskt samhälle. Övriga 96% av ledamöterna kan ta hand om alla de andra frågorna.
Sverigedemokraterna kommer man aldrig att samarbeta med, för de står för helt och hållet motsatta värderingar. PP vill ha ett fritt och öppet demokratiskt samhälle för alla, SD tror inte ens på människors lika värde.
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:14
Du verkar vara dåligt påläst med ditt inlägg ovan. PP handlar inte enbart om fri fildelning, långt därifrån. Det finns tre grundprinciper som innefattar en väldans massa frågor som grenar in sig i flera olika områden. Du får en länk så du kan läsa själv. http://www.piratpartiet.se/principer
Vad gäller SD och PP så är de varandras motpoler. Medans PP vill ha ett öppet samhälle för alla(ja just precis alla) så vill inte SD det.
Sen är det hela tiden ett problem för många som tvunget ska vänster eller höger placer PP. Varför inte applicera samhällsfunktionerna även på politiken. Varför inte låta det parti som bäst kan sköta en eller flera områden hålla på med det istället för att vara mediokra på allt?
Ytterligare så har PP fler kvinnliga medlemmar/röster än t ex Vänsterpartiet så du får nog samtidigt förvånas över alla dessa kvinnors hjärnor också.
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:31
Dags att tänka om kanske? Piratpartiets främsta fråga är ett skyddat privatliv.
Du borde ta och läs på och SEN bilda dig en åsikt i frågan:
http://www.piratpartiet.se/principer
I frågan om SD så har piratpartiet gett KLARA besked att de aldrig kommer sammarbetar med ”främlingsfientliga” partier.
Du säger även att många av Piratpartiets väljare är SD anhängare? Hur går det ihop med att SD hade ~1% förra året och 3.3% i år om de tappat väljare till PP? Menar du att om Piratpartiet inte funnits så skulle 5-10% röstat på SD!? (beroende på hur stor andel som sympatiserar med SD)
Läs på, gör om, gör rätt.
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:43
”Ett annat parti som det pratats mycket om i årets val är Piratpartiet som fick mandat. Har de tagit några av SD:s väljare?
- Nej, deras väljargrupper lappar inte över varandra. SDs största väljargrupp är enligt undersökningar mellan 40-49 år och Piratpartiet har lockat de yngsta väljarna. De två partierna har däremot slagits om mediautrymmet. SD hade troligtvis fått fler väljare om de fått mer av medias uppmärksamhet. Nu var det istället Piratpartiet och deras frågor som tog det mesta mediautrymmet.”
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=708&news_item=3765
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:44
Hmm…okey. Så sade de inte på nyheterna…
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:45
HAHA! Okey, nu var det inte bara tidningarna utan även nyheterna på TV som talade om det;)
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:46
Nehej, jag kan förstå det också;) Jag reflekterade bara över vad som stod i tidningarna och vad som sades i nyheterna på dumburken;)
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:50
Okey, verkar troligt. Jag var också lite skeptiskt till det jag läste, och den som läste mitt inlägg noga såg också att jag skrev att det verkar som att många unga män röstade på PP istället för Sverigedemokraterna. Jag skrev inte att jag tror på det;)
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:51
Okey! Tack för tips! Ska kolla!
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:55
Hmm…ja, men nu var det inte det som det var frågan om. Det var nyheterna på TV som talade om att det var flest unga män som röstade på PP istället för Sverigedemokraterna och man kan rösta på ett parti utan att vara medlem. En helt annan sak.
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:56
Jag vill i stort sett hålla med @Internet och tipsa om att kolla upp PPs politik. Tio minuters läsning på http://www.piratpartiet.se/ och du lär se mer påläst ut.
Annars vill jag nog bara hänvisa till @Anonym_fegis inlägg vad gällande samarbete med SD.
tisdag 9 juni 2009 kl. 10:58
Jag tror dig, men det var inte så de sade på nyheterna;)
tisdag 9 juni 2009 kl. 12:12
…och allt som sägs på nyheterna måste vara sant!
tisdag 9 juni 2009 kl. 12:25
Det får man ju förutsätta att det mesta är, att de har gjort sin research ordentligt, de ska ju föreställa att vara ”proffs” på det;)
tisdag 9 juni 2009 kl. 13:53
För mig handlar piratpartiet om att jag ska ha rätt att ta betalt för det jag själv skapar utan någon annan ska kunna hota sig till mina pengar.
Detta kanske låter konstigt, men är man mjukvaruutvecklare är det faktiskt inte det. Om EU likt USA inför patent på datorprogram så hindras jag från att skapa program som bygger på idéer som jag har kommit på och utvecklat helt självständigt. Det har redan hänt ett flertal gånger att jag i efterhand funnit utländska mjukvarupatent som täcker sådant som jag utvecklat själv.
Både moderaterna och socialdemokraterna har vid tidigare tillfällen röstat för patent på datorprogram (i praktiken ofta patent på tillämpad matematik) – trots att nästan alla vi som jobbar med det är emot detta.
Jag skulle gärna behålla upphovsrätten både för icke-kommersiella och kommersiella ändamål, men det går ju inte att ha det som idag när en ung musikers nyskrivna låt skyddas till år 2140, dvs. ungefär när dennes barnbarns barnbarns barn föds och Selma Lagerlöfs verk fortfarande är skyddade trots att hon föddes i mitten av 1800-talet. Det är inte rimligt att det ekonomiska upphovsrättsskyddet sträcker sig längre än patentskyddet.
Någon som frågade folkpartiet fick till svar att verk ska skyddas så länge de har ett kommersiellt värde och att Shakespeares verk är ett bra exempel på varför lång skyddstid krävs. Det var alltså riksdagsmän och toppkandidater i EU-valet som omfattade denna syn. Kan vi någonsin få någon balans med sådana politiker måste man fråga sig.
tisdag 9 juni 2009 kl. 15:10
Oj! Det där rörde upp känslor! =)
Och ja, man får väl ändå utgå från att det som sägs på nyhterna är sanning ändå? Eller nära nog sanning i alla fall. (Vem fan ska man annars tro på)
tisdag 9 juni 2009 kl. 15:14
Precis!
Och ja, haha! Det blev lite upprört här!
tisdag 9 juni 2009 kl. 16:17
den ensidiga och vinklade nyhetsrapporteringen på tv kanske är en signal att fler borde överväga mer mångfalsiterade nyhetsalternativ på nätet:)
tisdag 9 juni 2009 kl. 17:14
Hmm..ja, och det som skrivs på nätet får man ju vara verkligt försiktig med..inte alltid så mycket sanningshalt i det som skrivs där direkt;)
tisdag 9 juni 2009 kl. 17:44
Trollpackan,
fördelen med bloggar är ju att man får saken belyst från olika håll om man också läser kommentarerna (vilket det här inlägget väl är ett bra exempel på). Ofta tycker jag att man får en bättre bild på det sättet än genom att bara ta del av en vinkling.
tisdag 9 juni 2009 kl. 21:25
Tja – det går naturligtvis att kombinera fakta hur som helst så att de då framstår i negativa dager – men som analys av PP är inlägget inte mycket att hänga i julgranen
Du lyckas verkligen med alla dina osakliga insinuationer – och för det kan du få en eloge – men vad är det som du vill ha sagt? – Vad är det negativa i att PP
1. Vill avveckla FRA och IPRED
2. Reformera upphovsrätten så att det blir lagligt att allmänheten fritt kan utbyta filer med varandra så länge det sker utan kommersiella vinstintressen?
Faktum att PP överhuvudtaget existerar som ”enfrågeparti” är ju en svidande kritik mot dom politiska partier som du beundrar – Partier som har varit okänsliga för vad som händer i folkdjupet – för även om PP enbart fick lite öve 7% så fördömer majoriteten av det svenska folket lagar som FRA och IPRED och sympatiserar de med fildelarna – Eftersom vi idag har över 2 miljoner av dem – dvs 1/4 del av Sveriges läs och skrivkunniga befolkning – så har alla de som inte fildelar åtminstone en granne – vän leer bekant – släkt – ett barn eller barnbarn som fildelar
Folk har också vänd sig mot den arrogans dom styranden har visat när de instiftade IPRED på fullständigt lösa grunder och över huvudena på väljarna – Typisk för hela proceduren var att ingen bland beslutsfattarna kunde hänvisa till gedigna och oberoende studier eller forskningsresultat som på något sätt kunde legitimera lagen
Ja – det har varit en majoritet av unga män – men beror det inte snarare på att dessa mer än kvinnor spenderar sin tid på Internet och därför har fått en större insikt i vad Internetet egentligen innebär?
Kanske kvinnor tycker mer illa om den digitala världen och tekniken än män och därför är mera avfogd inställda till den?
Till syvende och sist försvarar PP Sveriges oberoende och självbestämmande – eftersom de inte vill tillåta att lobbyorganisationer – som i huvudsak representerar stora amerikanska ekonomiska intressen – skall få ensmarätt att tolka den svenska upphovsrätten och diktera hur våra politiker skall lagstifta så att det gynnar dem
Till syvende och sist försvarar PP också viktiga demokratiska rättigheter som individens integritet – yttrandefrihet och rätten till fri information – Nog måste väl dessa ha större tyngd än en liten minoritets rätt att ha kontroll över sina verk – framförallt när de har såld kontrollen till 4 stora musikbolag som idag kontrollerar 80% av alla rättigheter i världen?
Vad hjälper det om vi har den bästa av välfärden men inte längre bestämmer över vårt eget öde och människorna hukar sig för att de vet att STATEN ständigt övervakar och kontrollerar dem? – Personligen är jag hellre fattig och fri än välmående och slav
onsdag 10 juni 2009 kl. 08:37
Hoppas du inte tar den här anstormningen som påhopp på dig. Piratpartisterna är glada i att berätta om vad de faktiskt står för, och att knuff.se förser dem med en strid ström bloggar som nämner dem gör att hela flocken kan komma på en gång. De allra flesta menar bara väl.
Media säljer lösnummer och uppmärksamhet på att framställa PP som en samling minderåriga gratistankare, för det är en kontroversiell bild som läsaren harmas över. Det är upplageekonomi, helt enkelt. Ibland tvingas man tyvärr fundera över hur nyheter har vinklats för att sälja bättre, och vad de *egentligen* handlar om.
onsdag 10 juni 2009 kl. 09:51
Ingen fara, de flesta kommentarerna har varit snälla;) och det har resulterat i att jag själv har blivit ordentligt nyfiken på PP, så man vet ju aldrig..*skratt*
onsdag 10 juni 2009 kl. 09:52
Japp, stämmer!
onsdag 10 juni 2009 kl. 09:55
Jag refererade bara till tidningarna och nyheterna och hade då en egen liten fundering om det som de meddelade, huruvida unga män väljer mellan PP och Sverigedeomkraterna…och tyckte att det är ett skumt val;)
onsdag 10 juni 2009 kl. 10:42
Alltid en ära att kunna hjälpa till att inspirera till nyfikenhet.
Lycklig efterforskning, vad du än kommer fram till!